10 - Mitt mål för 2013

Jag tror det är viktigt att ha vissa mål när man tävlar med sin hund. De behöver inte vara så stora, bara man har någonting att sträva efter. Det kan handla om små saker som att klara av ett särskilt moment på en lydnadstävling som man har haft svårt för tidigare eller liknande. Man får inte glömma att man tävlar främst för att ha kul med sin hund, så man ska nog inte ha siktet inställt på att vinna alla champion-titlar på en gång, även om det också på längre sikt kan bli ett realistiskt mål.

 

På min och Villes första aglitytävling 2010 så hade jag som mål att vi skulle komma runt en bana utan att bli diskade, och det gjorde vi! Det känns såklart bra att uppnå de mål man har satt upp.

 

Nu, 2013 har jag lite större mål. Jag skulle säga att mitt mål för 2013 är att Ville ska bli uppflyttad till klass 2 i både hopp- och agilityklass. Jag har haft det målet ganska länge, men snart är året slut. Vi är halvägs med det här målet, då han är i klass 2 i hopp men inte i agilityklass, där har vi fortfarande två pinnar kvar. Men än är inte tävlingsåret på Gotland slut, så det är inte omöjligt även om det känns ganska långt bort för tillfället...

 

När det gäller Vidar och utställningar så kan jag inte påstå att jag har några direkta mål eller förhoppningar. Han ställs ut alldeles för lite (en gång om året om man inte räknar med inofficiella utställningar) för att det ska bli meningsfullt att sätta upp mål inom utställandet. Utställning är också lite annorlunda jämfört med andra hundsporter, hunden bedöms av olika domare som dömer så noggrannt och rättvisst de kan men som ändå kan tolka rasstandarder olika. Dessutom bedöms hunden för dagen... Jag tror själv att Vidar ännu kan bli riktigt fin, men han känns fortfarande lite omogen i både päls och kropp. Om jag gissar vad han kommer att få för bedömning 24 och 25 augusti så gissar jag på ett "Very Good", vilket ungefär betyder "helt ockej men inte så mycket mer" rent bedömningsmässigt. Tycker domaren att han är riktigt fin så får han bedömingen "Excellent". Men om jag var domare så hade jag nog inte gett Vidar "Excellent"... Inte just nu i alla fall..

 

Mitt mål för 2013 är alltså att Ville ska bli uppflyttad till klass 2 i hopp- och agilityklass!

 

Kommande tävlingar 2013:

24-25 augusti, utställning Gotlands kennelklubb - Öppen klass (internationell) Vidar

 

29 september, off. agilitytävling Klinteortens HU - Hopp. 2, ag. 1 Ville

9-10 november, off. agilitytävling Visby BK - Hopp. 2, ag. 1 Ville

 

 
Detta var hundlistans sista inlägg. Vissa saker har varit roligare att skriva om än andra, men jag hoppas att i alla fall någon av listans tio punkter har givit intressant läsning ;)

 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Alla punkter har varit intressant läsning:) Tack för en bra lista!

Svar: Va bra :)
Nora

2013-08-17 @ 12:19:05
URL: http://ebstli.blogg.se
Postat av: Matilda

Hej!! Så fin blogg du har!! Jag har veckans blogg just nu om du är intresserad att vara med!! Reglerna är enkla!! :) Kram Matilda 
Så fin bild!!

Svar: Tack så mkt :)
Men jag bloggar tyvärr inte särskilt aktivt just nu...
Nora

2013-10-07 @ 21:38:47
URL: http://matildajosse.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0