6 - En ras jag skulle vilja ha

Det finns många fina hundraser, det är alltså inte lätt att välja i den djungel av raser det faktiskt finns.
 
Skulle jag köpa en ny hund så skulle det i alla fall inte bli en till Sheltie. Det är inte det att jag inte tycker om Shelties, har ju trots allt två stycken som är väldigt fina och mysiga hundar. Men jag tycker mer om lite större hundar, och jag har alltid fastnat mer för andra raser innan vi skaffade Ville och Vidar.
 
Jag ångrar inte att vi skaffade just Shetland Sheepdog som ras. Jag tror att det är en bra första hund, den är dessutom pigg, lyhörd, aktiv och kan hänga med på det mesta.
 
Det som mina favoritraser oftast har gemensamt är att de ingår i Vall- boskaps- och herdehundsgruppen (hundraser är i Sverige och i en hel rad andra länder indelade enligt FCI's gruppsystem). De delas in i vad de är avlade för typ av arbete/aktivitet. De olika vallhundarna är ofta väldigt lättlärda, arbetsvilliga, starka och uthålliga, vilket jag tycker är bra egenskaper. Vall- och boskapshundar som Australian Kelpie, Australian Shepherd, Border Collie, Vit herdehund, och Tysk Schäferhund står högt upp på min lista över favoritraser. Men det finns många fina hundar även utanför just den gruppen. Jag har länge tyckt om Flatcoated Retriever, de är så otroligt glada, livliga, aktiva och snälla hundar som älskar att arbeta. De har verkligen alltid en glad svans. Det finns också raser som jag gillar mycket p.g.a av utseendet (!) Grand Danois är riktigt vackra hundar, så stora men ändå så smäckra och resliga. Hundar som man använde varg när man påbörjade aveln är också häftiga (tänker på Tjeckoslovakisk Varghund och Saarlos Wolfhound b.la). Hur bra det är att ha riktiga varghybrider i fångenskap kan man ju fråga sig, men det är ett annat ämne...
 
Men meningen med detta inlägg var faktiskt att jag skulle svara på vilken ras jag skulle vilja ha framöver.. Hade jag fått den frågan för ett halvår sedan hade jag nog svarat Flatcoated Retriever, har som sagt alltid tyckt om de, eller också hade jag svarat någon av alla dessa fina vallhundar som finns. Men just nu har jag, som jag för ganska länge sedan skrev här fått upp ögonen för Caanan Dog! Varför? Jo, de är för det första väldigt fina, och sedan har de lika fina egenskaper; Det är en hund från Israels varma klimat, en av våra äldsta raser som lätt tyr sig till människor men kan vara reserverade gentemot de de inte känner. De verkar också vara hundar med mycket personlighet och karaktär, väldigt fascinerande och ovanliga hundar är de. Ovanligheten innebär såklart att den i princip är fri från rassjukdomar, än så länge. Jag väljer alltså Caanan Dog!
 
Canaan dog  
Hade inga egna bilder på någon Caanan, denna bild är härifrån. Tycker ni inte att den liknar den australiska vildhunden Dingon en aning?
Bildkälla
Bildkälla

Måste bara slänga in en bild på en fin Flatcoated Retriever-valp också! Den här bilden har jag fotat själv ;)
 
 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013


Kommentarer
Postat av: Beatrice Rudberg

Det var verkligen en fin hund!

2013-08-05 @ 18:12:05
URL: http://coloursforlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0