7 - En ras jag inte vill ha

Alla hundraser passar inte alla. Det kan bero på olika saker, och det finns nog ganska många som jag helst väljer bort.
 
Det finns faktiskt en ras som jag väljer bort mycket beroende på hur den ser ut - Affenpinscher. Förlåt alla Affenpinscher-älskare, men jag skulle troligtvis aldrig skaffa en sådan. Den passar inte mig i sättet, och jag tycker inte heller att de är särskilt fina hundar. Jag har ingen erfarenhet av denna ras, så jag ska inte säga för mycket, men jag har inte precis fått ett intryck av den som har gjort att jag skulle kunna tänka mig att skaffa en.
 
Bild: SKK
 
Jag skulle heller inte kunna tänka mig någon typ av liten terrier, tycker de verkar lite "ättriga". Har märkt att de hundar jag ofta inte vill ha är minndre hundar. En Fransk/Engelsk bulldog skulle jag inte vilja ha mest p.g.a det kritiska hälsotillstånd de oftast har, det är en av de raser med mest allvarliga rassjukdomar, de har väldigt trubbig nos och korta luftvägar, vilket gör att de kan ha andningsbesvär när de springer eller blir varma.
 
Det finns antagligen lika många olika sorters människor som hundraser. Det är därför det finns så många, för att det finns så många människor som vill ha olika sorters hundar. Det ser också olika ut i olika delar av världen, vad gäller kultur, klimat, miljö m.m. Därför behövs hundar som passar in i vissa miljöer och som kanske måste klara av en viss extrem temperatur.
 
Men jag tror att alla hundar har någon posetiv egenskap, oavsett ras. Man ska inte glömma att en hund först och främst är en hund och inte en rasstandard, alla hundar är individer och behöver nödvändigtvis inte ha alla rasspecifika egenskaper. Så döm inte alltid hunden efter rasen!
 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0