8 - Tik eller hane?

Vilken tråkig fråga att skriva om. Har ändrat väldigt mycket på den ursprungliga listan, och tagit bort en hel del (den bestod egentligen av hela 30 dagar!). Eller också kunde jag inte komma på någon bättre punkt, så denna fick bli kvar på listan..
 
Om man har en tik- eller hanhund spelar väl ingen större roll. Kan inte riktigt komma på någon fördel med det ena som skulle överväga det andra alternativet. Men tik eller hane innebär såklart olika saker, vilket man kan se som fördelar och nackdelar. Vissa tycker att tikens löp är en jobbig tid, särskilt om man inte alls planerar valpar under löpet. Förut fick man t.ex inte tävla agility med en löptik, vilket betydde att mycket av tävlingssäsongen gick bort, men numera får man det. Det kan vara jobbigt med vissa hanhundar på en agilitytävling med en massa löptikar, men jag förstår varför de tillåter tävlan med tikar som löper. Hade jag en tik skulle jag kanske inte vilja vänta tills löpet gick över om jag ville tävla med min hund.
 
Hos många raser så är skillnaden mellan tik och hane rent utseendemässigt ganska stor. Ofta är hanarna både större och mycket grövre (det finns såklart ovanligt små hanar också). Kanske tycker man att tikarna inom en ras är finare än hanarna eller tvärtom, vad vet jag ;)
 
Anledningen till att vi har två hanhundar är först och främst att det bara fanns hanvalpar i den valpkull som Ville ingick i. Och när vi sedan ville skaffa en till hund så tyckte vi att det vore lättast med en till hane, vet hur jobbigt det kan bli med både hanar och tikar hemma under tikens/tikarnas löp, när man vill undvika skrikande hanhundar och oväntade valpfödslar..
 
Tik eller hane, var alltså frågan, som jag fortfarande inte svarat på...... :P Jag kan inte säga att det ena skulle vara bättre, har aldrig haft en tik. Men hade jag valt en valp idag, tror jag att valet hade blivit en tik. Men jag tror inte att alla väljer sin valp efter kön (inte första sin första hund iaf), tror som sagt inte att det spelar någon större roll vad man väljer, man får en vän för livet oavsett!
 
Kolla bara på Ville och Matildas lilla Sheltie Loppan, hane och tik, båda Shetland Sheepdogs. Loppan är kanske extra liten och vissa utställningsdomare tycker att Ville är en aning feminin i sitt uttryck, men skillnaden mellan hane och tik är ofta såhär stor. Tikarna har inte alltid lika kraftig kroppsbyggnad, och kan också upplevas ha ett "sötare" uttryck.
 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0