9 - Varför har du hund?

Svaret eller svaren på denna fråga är nog självklara för många hundmänniskor. Det finns så många anledningar att skaffa hund (då menar jag inte att alla borde ha hund). Det kanske låter som en klyscha men du kan inte få en bättre vän! Hunden kan bli en trogen följeslagare och ni kan få många härliga år tillsammans, om du tar hand om din bästa vän på rätt sätt. Det finns så mycket man kan göra med sin hund, idag finns det väldigt många hundsporter att prova på och kanske till och med tävla i! Eller också kan du bara gå en mysig skogspromenad med hunden, en hund kan förgylla vardagen otroligt mycket.
 
Hundar är verkliga livsnjutare som njuter av en skön promenad, samma torrfoder var eviga dag, eller bara en tupplur på soffkanten. De lever i nuet, funderar inte på det förflutna eller det som komma skall, och ältar inte förgångna händelser. Kanske något vi människor borde ta lärdom av..
 
Något som fascinerar mig är att hundarna härstammar från vargen, och det faktum att de självmant domesticerades av männiksan för många, många år sedan. Det krävs en väldigt lojal varelse för detta, och man kan fråga sig varför vargen och det som senare blev den moderna hunden valde att låta sig tämjas. De valde detta trots att människan faktiskt behövde hunden mer än hunden behövde människan. De flesta har säkert den inte helt osannolika teorin om att hundarna blev tama för att lättare få tillgång till föda, men jag tror att det måste ha krävts mer än så av hunden för att bli tam. Det här får mig att fundera över vilket fint djur hunden är, idag hjälper hundar också männikor inte bara som sällskap utan också som ledarhundar, vårdhundar, diabeteshundar, sevicehundar m.m.
 
Har alltid tyckt om hundar, och det kommer jag alltid att göra. Jag förstår ärligt talat inte hur vi klarade oss som hundlösa förut, att skaffa hund är nog en av de bästa sakerna vi någonsin gjort, och då överdriver jag inte, har träffat så många människor med samma stora intresse, och så har jag lärt mig mycket och dessutom fått två vänner för livet!
 
Hundar är bara bäst!
 
 
"Dogs  don't rationalize. They don't hold anything against a person.
They don't see the  outside of a human but the inside of a human."
Cesar Millan
 
”Om du tar hand om en svältande hund och gör honom välmående, kommer han inte att bita dig; det är den avgörande skillnaden mellan en hund och en människa”.
Mark Twain
 
"I wish my kid would act like my dog sometimes. My dog listens to me and does what  I tell him to do."
Cesar Millan
 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0