3 - Hundsport

De hundsporter som jag utövar med hundarna är agility och väldigt lite utställning.
 
2009 gick jag och Ville nybörjarkurs på Visby brukshundklubb. Både han och jag tyckte att det var väldigt roligt. 2010 tävlade vi för första gången, resultaten blev ett diskat lopp och ett lopp med endast tidsfel då han stannade och luktade på balansbomen väldigt länge. Men vi har haft lite otur med Ville, han har haft två så kallade sheltiehälar eller slipped tendon (hälsenan hoppar ur), så vi har haft långa uppehåll vad gäller tävlandet. Ungefär ett och ett halvt år gick åt till vila och rehabilitering. Men veterinären har båda gångerna sagt att det är okej att fortsätta med agiliyn. Ville älskar verkligen agility, man kan se en gnista tändas i hans ögon när han får träna eller tävla. Det som gör agility så roligt är nog att det är en fartfylld sport där man både får ha kul och samarbeta med sin hund. Det är också väldigt spännande att se på tävlingar, det kan nämligen vara så små detaljer som avgör, och det går så snabbt! Enligt mig är agilityn utan tvekan den roligaste hundsporten, har i och för sig inte testat särskilt många, men jag har svårt att tänka mig att något kan slå agilityn.
 
Men jag älskar också att gå på hundutställningar, att gå en hel dag och titta på massor av olika hundraser, och så spänningen i BIS-finalen när dagens vinnare ska koras! Utställning är svårt att jämföra med agility. Men det blir inte så många utställningar för Ville och Vidar, det är bara en enda officiell (internationell och nationell) utställning varje år på Gotland. Ville har aldrig ställts ut "på riktigt". Men nu för tiden ställer jag mest ut Vidar.
 
 
 

Dag 1 – Min första hund

Dag 2 – Renras eller blandras?

Dag 3 – Hundsport

Dag 4 – Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 5 – Hur valde du kennel?

Dag 6 – En ras jag skulle vilja ha

Dag 7 – En ras jag inte vill ha

Dag 8 – Tik eller hane?

Dag 9 – Varför har du hund?

Dag 10 – Mitt mål för 2013


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0